Knižná recenzia | Cesta slávy

Jeffrey Archer je spisovateľom, v ktorého tvorbe prevažujú životopisné romány. Také, po ktorých máte pocit, že ste sa niečo i naučili. Rovnaká je i Cesta slávy. Cesta Georga Malloryho, ktorá stále patrí k nevyriešeným záhadám v našej histórií. O Mallorym sme sa v našich školských časoch neučili. O to lepšie siahnuť po knihe o mužovi, ktorého jeho vášeň k horám zabila.


Kniha je napísaná podľa skutočného príbehu a začína 1. mája 1999, keď pod Mont Everestom našli zamrznuté telo horolezca Georga Malloryho. Fotoaparát s dôkazom, či bol alebo nebol na Evereste chýbal, rovnako však chýbala fotografia jeho manželky, ktorú plánoval nechať na najvyššej hore sveta. Následne nás autor presunie späť do roku 1892 a postupne čítame o Georgovom detstve, štúdiu, prvých pokusoch s lezením, o jeho zoznámení s manželkou Ruth. Do samotných Himaláji sa dostaneme až v druhej polovici knihy a vtedy začne byť dej poriadne napínavý.

Priznám sa, že hoci je kniha zaujímavá a poučná, čítala som ju na dvakrát. Zasekla som sa niekde v polovici, kedy ma prestalo baviť fungovanie Kráľovskej zemepisnej spoločnosti. Po mesiaci som sa k nej vrátila a urobila som dobre. Autor nás konečne presunul do Himalájí a horolezci začali stúpať na najvyššiu horu sveta. Dej získal oveľa väčší spád a knihu som nechcela ani odložiť.


Hoci som vedela, ako to s Mallorym dopadlo, i tak bol koniec dojímavý a smutný. Georgov vnuk Georg Leigh Mallory II však pokračuje v dedovych šľapajách. V roku 1995 vystúpil na Mont Everest, aby tam zanechal fotografiu svojich starých rodičov - Georga a Ruth. Je len na nás, či si budeme myslieť, že fotografia Ruth sa tam dostala prvýkrát, alebo ju tam už pred rokmi nechal jej manžel. Vedecké dôkazy stále neexistujú, len indície. Ako sa však v knihe píše, nik nepochyboval, že Mallory na to mal.
Aký máte vzťah k životopisným románom? Odporúčate niektorý?

Komentáre

Obľúbené príspevky